Tajeesm in shia ahadeth


Prepared by brother Umar ibn Khatab.

Narration:1
In Kamel al-ziyarat we read by Jaffar bin Muhammad Koloway: (page 141-142)

Narrated Abi Rahmanullah, from Sa’ad bin Abdullah, from Muhammad bin Issa bin Abeed al-Yaqteen, from Muhammad bin Sinan, from Abi Saeed al-Qammat, from Abi Yaqoob, from Abi Abdullah (as) who said: “While messenger of Aallah (saw) in house of Fatima’s (as) and Hussein was in the room, all of a sudden he (messenger) cried and felt on the ground in prostration then said: O Fatimah daughter of Muhammad verily the high the exalted (Allah) was seen in your house, in this hour, in best of image and shape and told me: O Muhammad do you love Hussein (as), I said: Yes he is coolness of my eyes, my sweet scent, fruit of my heart and the skin between my eyes, so He told me: “O Muhammad, and then He placed His Hand on Hussein’s head (as), blessed he to whom he was born, My Blessings, My Prayers, My Mercy and My Pleasure. And My Curse, My displeasure, My Torment, My disgrace and My Punishment upon who Kills him or hate him or who stand in hostility towards him or fight him. Verily he is the leader of Martyrs from among the first and last in this world and hereafter.

(كامل الزيارات- جعفر بن محمد بن قولويه
ص 141 :
[ 166 ] 1 – حدثني ابي رحمه الله ، عن سعد بن عبد الله ، عن محمد بن عيسى بن عبيد اليقطيني ، عن محمد بن سنان ، عن ابي سعيد القماط ، عن ابن ابي يعفور ، عن ابي عبد الله ( عليه السلام ) ، قال :
/ صفحة 142 /
بينما رسول الله ( صلى الله عليه وآله ) في منزل فاطمة ( عليها السلام ) والحسين في حجره إذ بكى وخر ساجدا ثم قال : يا فاطمة يا بنت محمد ان العلي الاعلى تراءى لي في بيتك هذا في ساعتي هذه في أحسن صورة وأهيا هيئة ، وقال لي : يا محمد أتحب الحسين ( عليه السلام ) ، فقلت : نعم قرة عيني وريحانتي وثمرة فؤادي وجلدة ما بين عيني ، فقال لي : يا محمد – ووضع يده على رأس الحسين ( عليه السلام ) – بورك من مولود عليه بركاتي وصلواتي ورحمتي ورضواني ، ولعنتي وسخطي وعذابي وخزيي ونكالي على من قتله وناصبه وناواه ونازعه ، اما انه سيد الشهداء من الاولين والاخرين في الدنيا والاخرة – وذكر الحديث .)

————————————————————–

Narration:2

Allama Mirza Muhammad, nicknamed as Hujjat al-Islam narrated this narration from Medinat al-Ma’ajiz from Dla’al al-Tabari:
He said narrated…….then he (Hussein) comes to Mountain of Ridhwan and there will remain none from among believers except that he comes to him on bed made of nor (light), already Ibrahim (as), Musa (as) and Isa (as) have surrounded him! And all the messengers! And behind them believers, and behind the believers Angels, all waiting what Hussein (as) will say, while they are in this state, Al-Qaem will appear, even Karbala will come and there remain none from the inhabitants of heaven or earth except that they surround al-Hussein, even Allah visit al-Hussein (as) and shakes his hand and sits beside him on the bed.

روى شيخهم العالم العلاّم ميرزا محمد تقي الملّقب بحجة الاسلام هذه الرواية نقلا من مدينة المعاجز عن دلائل الطبري : قال أخبرني أبو الحسين محمد بن هارون عن أبيه عن أبي علي محمد بن همام عن أحمد بن الحسين المعروف بابن أبي القاسم عن أبيه عن الحسين بن علي عن محمد بن سنان عن المفضل بن عمر قال: قال أبو عبدالله (ع) لما منع الحسين(ع) وأصحابه الماء نادى فيهم من كان ظمآن فليجئ فأتاه رجل رجل فيجعل أبهامه في راحة واحدهم فلم يزل يشرب الرجل حتى ارتووا فقال بعضهم والله لقد شربت شرابا ما شربه أحد من العالمين في دار الدنيا فلما قاتلوا الحسين(ع) فكان في اليوم الثالث عند المغرب أعقد الحسين رجلا رجلا منهم يسميهم بأسماء آبائهم فيجيبه الرجل بعد الرجل فيقعد من حوله ثم يدعو بالمائدة فيطعمهم ويأكل معهم من طعام الجنة ويسقيهم من شرابها ثم قال أبو عبدالله (ع) والله لقد رآهم عدة من الكوفيين ولقد كرّر عليهم لو عقلوا قال ثم خرجوا لرسلهم فعاد كل واحد منهم إلى بلادهم ثم أتى لجبال رضوي فلا يبقى أحد من المؤمنين إلاّ أتاه وهو على سرير من نور قد حفّ به ابراهيم وموسى وعيسى ! وجميع الانبياء ! ومن ورائهم المؤمنون ومن ورائهم الملائكة ينظرون ما يقول الحسين(ع) قل فهم بهذه الحال إلى أن يقوم القائم و إذا قام القائم(ع) وافو فيها بينهم الحسين(ع) حتى يأتي كربلاء فلا يبقى أحد سماوي ولا أرضي من المؤمنين إلاّ حفّوا بالحسين(ع) حتى أن الله تعالى يزورالحسين(ع) ويصافحه ويقعد معه على سرير,

——————————————————————————–

Narration:3

Zaid from Abdullah bin Sinan said, I heard Abi Abdullah (as) who said: Verily Allah ‘Yukhaser’ his believing slave on the day of Judgment and the believer will ‘Yukhaser’ his Lord, He (Allah) then will mention him his sins, I said what the meaning of ‘Yukhaser’?, He said, then he placed his hands on my waist and said like this, like how a man confide his brother in a matter secretely.

زيد عن عبد الله بن سنان قال سمعت ابا عبد الله (ع) يقول ان الله ليخاصر العبد المؤمن يوم القيمة والمؤمن يخاصر ربه يذكره ذنوبه قلت وما يخاصر قال فوضع يده على خاصرتي فقال هكذا كما يناجى الرجل منا اخاه في الامر يسره إليه
كتاب الأصول الستة عشر ص47 ـ 62

Allah will put his hand on his slave’s waist and his slave will put his hand on Allah’s wasit!!!

4 thoughts on “Tajeesm in shia ahadeth

  1. brother i posted this hadieth on forum a shia replied that “Hadith is fabrication and two of its narrators are liars :

    mohamed ibn sinan محمد بن سنان is liar

    mohamed ibn isa ibn obaid محمد بن عيسى بن عبيد اليقطيني is disputed and weakened by many ”

    so what is conclusion?

    • Abdulhamid al-Muhajiri authenticated book “Kamil az-ziyarat” and said there is no weak ahadeth in it. See his video at our blog.

      First of all we should say that ibn Sinan is daef, as it stated Najashi.
      However in “Kafi” (1/461) we have hadith with this ibn Sinan, and it was authenticated by Majlisi.
      سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ وَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنْ أَخِيهِ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنِ ابْنِ مُسْكَانَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ( عليه السلام ) قَالَ قُبِضَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ ( عليه السلام ) وَ هُوَ ابْنُ سَبْعٍ وَ أَرْبَعِينَ سَنَةً
      “Kafi” (1/463):
      سَعْدٌ وَ أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ جَمِيعاً عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنْ أَخِيهِ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنِ ابْنِ مُسْكَانَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ( عليه السلام ) قَالَ قُبِضَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ ( عليه السلام ) يَوْمَ عَاشُورَاءَ وَ هُوَ ابْنُ سَبْعٍ وَ خَمْسِينَ سَنَةً .

      Regarding both of these ahadeth, Majlisi said: مختلف فيه صحيح عندي (in it (chain) disputed, saheeh in my view).

      As for second narrator, Muhammad ibn Isa ibn Ubayd, he’s thiqat. See Najashi, Amili in “Khulasa” said that in his view ahadeth of this narrator should be accepted.

      Allah knows best.

Comments are closed.