Abuse of companions


Sheikh Yusuf ibn Ismail an-Nabhani in his book “Ash-Sharaful Muabad li ali Muhammad” (p 178) said:

اطلعت للحافظ السيوطي علي رسالة سماها ” إلقام الحجر لمن زكي ساب أبي بكر وعمر ” نقل فيها الاتفاق علي فسق ساب مطلق الصحابة إذا لم يستحل ذلك وإذا استحله فهو كافر .

I came across with risala of al-Hafidh as-Suyuti, which he entitled “Al-Iqama al-Hajr zakie sabban Abu Bakr and Umar”, where he reported agreement (between scholars) upon fisq of person who would abuse (absolutely? (all) companions, if he wouldn’t think that it’s permitted. And if he think it’s permitted, he’s kaafir.

And it the same book, at page 179, sheikh Nabhani wrote:

ورأيت الشيخ تقي الدين السبكي صنف كتابا سماه ” خيرة الإيمان الجلي لأبي بكر وعمر وعثمان وعليّ ” بسبب رافضي وقف في الملأ وسب الشيخين وعثمان وجماعة من الصحابة , فاستتيب فلم يتب , فحكم المالكي بقتله وصوبه السبكي فيما فعل وألف في تصويبه الكتاب المذكور وذكر فيه عن القاضي حسين من أصحابنا وجهين فيمن سب أحد الشيخين أو الختنين : يكفر وإن لم يستحل لأن الأمة أجمعت علي إمامتهم والثاني : يفسق ولا يكفر , ثم نقل عن الحنفية نقولا كثيرة بعضها بالتكفير , وبعضها بالتضليل ثم مال السبكي إلي تصحيح التكفير لمآخذ ذكرها ثم نقل عن المالكية والحنابلة نقول كذلك ا هـ . ولنكتف بهذا هنا .

And I have seen sheikh Taqiatdin as-Subki wrote a book entitled “Hiyratul Imaan al-jali Abu Bakr wa Umar wa Uthman wa Ali”. (He wrote it) due to a rafidi stood up in the public and abused two sheikhs (Abu Bakr and Umar), Uthman and some other companions. He was called for repentance, but he refused. Maliki (most likely here should be imam Malik and not malikiya) ruled that he should be killed, and Subki seen such decision as a correct one. And he wrote a mentioned book for supporting his view. And he mentioned there two views from Qadi al-Hussain from our companions regarding those who abuse two sheikhs, or two son-in-laws. First view: Such person disbelieved even if he don’t see (abusing of them) as permitted. Because nation agreed upon their imamate. Second: He is sinner and not disbelieved, then he (Subki) narrated a lot of opinion of hanafiyah, some of them in takfir, others that (such person) gone astray. Then Subki (himself) incline to takfir by taking (opinions) that he mentioned. Then he narrated opinion from Malikiyah and Hanabila in this (takfir). And it’s enough by this here.