“Maqatil al Talibeen” a Sunni book?


At al-islam.org, in their famous shia encyclopaedia, in the chapter “Sunni Documentation on Imam al-Mahdi (AS)” written:

 Abul Abbas al-Falasti said to Marwan: "Muhammad Ibn Abdillah is
     striving to gain the power for he is claiming to be al-Mahdi". Marwan
     replied: "What does he have to do with me? (the Mahdi) is not him, nor
     any of his father's descendants. He will be the son of a slave woman."
Sunni Reference: Maqatil al-Talibeen, by Abul Faraj al-Isbahani, Pub. in
                 Saudi Arabia, pp 247,258

And you can also see:

Muslim Ibn Qutaybah said: "Mansoor called me and said: Muhammad Ibn
     Abdillah rebelled and he called himself the Mahdi. By Allah he is not.
     I will tell you something else which I have told no one before, and
     will tell no one after you. By Allah my son is not the Mahdi
     either,... but I did so to make a good future for him."
Sunni Reference: Maqatil al-Talibeen, by Abul Faraj al-Isbahani, Pub. in
                 Saudi Arabia, pp 246-247

However that is only other example of shia lies. Because that is not book of sunnah, but it’s shia book.

Have the shia bothered to open this book? It’s found in their main official shia library here:
http://www.shiaweb.org/books/muqatel/index.html

Go Into the beginning of the book in the intro where they introduce the Author Al Isbahani and read:

In pages 13-14-15 of the book they say:

13 – تشيعه : وابو الفرج كان شيعي الهوى والعقيدة ، على مذهب الزيدية المعروف ، وقد نص على تشيعه اكثر مترجميه ، ومنهم معاصره القاضي التنوخي ، فقد ذكر في كتابه نشوار المحاضرة انه من المتشيعين الذين شاهدهم ، وقال ابن شاكر في عيون التواريخ انه كان ظاهر التشيع ، وكذلك نص على تشيعه الحر العاملي في امل الآمل والخونساري في روضات الجنات .
اما ابن الاثير في كتابه الكامل فقال انه كان شيعيا ، ولكنه رأى في تشيعه مدعاة للاستغراب ، فقال : ” وهذا من العجب . ” ولعل موضع العجب عند ابن الاثير كون ابي الفرج من صميم الاسرة الاموية ، فكيف صار إذن على مذهب الشيعة ؟ مع كل ما عرفه التاريخ من الوان العداء ثم الخصومة السياسية والدينية التي اشتجرت نيرانها طويلا بين الامويين والعلويين .
وفي الواقع ان الرأي – أي رأي – لا يعرف وطنا ولا جنسية ، كما ان العقيدة لا دخل لها في نسب المرء ايا كان هذا النسب . فمهما كان العداء التقليدي بين شيعة الامويين وشيعة العلويين متين الاسباب طويل الآماد ، فهو لا يحول ابدا دون ان نجد بين الفريقين من يعطف احدهما على الآخر . ولقد رأينا في الامويين اكثر من واحد لا يرى رأى اهله ولا يعتقد عقيدة قبيله .
– ص 15 –
14 – مقاتل الطالبيين : وظاهرة التشيع عند ابي الفرج واضحة الدلالة كل الوضوح في كتابه ( مقاتل الطالبيين ) الذي نقدمه للقارئ على هذه الصفحات .

Translation: Abu al Faraj was a shia in his thinking and aqeedah, of the famous Zaidi Madhab, and most of those who wrote his biography talked about this, from amongst them a man who lived in his days called Al Qadi al Tanukhi who stated that he was a shia … Al Hurr al Amili also said he was a shia in “Amal al Amaal” and al Khawansari as well in “Rawdat al Jannat”…
As for Ibn al Atheer in his book “Al Kamil” he said that he was a shia…

And so on, so why do the shia keep lying and quoting him as sunni reference and tricking their followers, only Allah Knows.